אף אחד לא באמת משתוקק לאוכל המוגש בטיסה. אפילו ישיבה בעסקים או במחלקה הראשונה לא תמיד מבטיחה לכם ארוחה טובה."חשוב לזכור שהכל מוכן מראש ורק מחומם מחדש לפני ההמראה או בטיסה עצמה", מודה דיילת בכירה בחברה ישראלית, ומוסיפה: "אם אפשר להגיד שטרי זה טוב – אז במקרה של טיסה זה בדיוק ההפך. האוכל מאוחסן, מחומם ואז שוב מאוחסן בעגלות האלומיניום שאיתן מחלקים את האוכל".

אבל מה אם אי-אפשר להעביר טיסה שלמה ללא אוכל, בהנחה ששכחתם להביא כריך או חטיפים מהבית? במקרה כזה, כדאי להימנע מטעויות קריטיות במהלך הטיסה, כדי שתגיעו לחופשה שלכם שבעים וקצת פחות מותשים.

1

אתם מוסיפים מלח לאוכל

לחץ האוויר וגובה הטיסה בהחלט משפיעים על בלוטות הטעם שלכם – ומסיבה זו, לרוב המאכלים יהיה פחות טעם. עובדה זו חשובה במיוחד עבור נוסעים הרגישים לנתרן, או כאלו הסובלים מלחץ דם גבוה: טעמים מלוחים ומתוקים הופכים פחות ניכרים בטיסה ונוסעים נוטים להמתיק או להמליח יותר מהרגיל, כדי לפצות על חוסר הטעם.

כפתרון, במקום להוסיף עוד מלח או סוכר כדי להרגיש בטעם, בקשו פרוסת לימון וסחטו קצת מיץ. כידוע, לימון מוסיף המון – והרבה יותר בריא.

2

אתם אוכלים משולחנות המגש המתקפלים

נדיר שהמנקים בנמלי התעופה יפתחו את שולחן המגש בכל מושב וינקו אותו. עם זאת, נוסעים נוהגים להניח שם אוכל פתוח.

אולם כל דייל בכל חברת תעופה יכול להעיד שראה על המגש הכל: אנשים יחפים שמניחים שם את הרגליים, אימהות שמחליפות חיתולים לתינוק ועד ערמת אשפה, טישו משומש ועוד. תחשבו על זה בפעם הבאה כשאתם משאירים על המגש אוכל חשוף.

3

 אתם לא מזמינים את הארוחה מראש

מה שרוב הנוסעים במחלקת התיירות לא יודעים הוא, שהם יכולים להזמין מראש ארוחות מיוחדות לפני טיסה (כמובן לא במקרים של לואו קוסט). במקום לקטוף פריטים בודדים שאתם בוחרים מהארוחה הרגילה, אתם יכול להזמין מראש ארוחה ספציפית - צמחונית, טבעונית, ארוחת ילדים, ארוחה ללא גלוטן, ללא לקטוז, ארוחה כשרה, גלאט כשר ועוד. תוכלו לעשות את זה עד 24 שעות מראש, ברוב המקרים.

טיפ נוסף: אם הזמנתם מראש ארוחה מיוחדת, תקבלו אותה לפני שאר הנוסעים המקבלים את הארוחה הסטנדרטית.

4

אתם מזמינים תה או קפה במטוס

מבזק חדשות מחרידות עבור המכורים לקפאין: הקפה במטוס לא נקי כפי שאתם חושבים. הקפה השחור נטען למטוס בשקיות קפה ארוזות מראש. מכונות הקפה נשלפות וקל להחליף אותן, אולם הפעמים היחידות שבהן מוציאים אותן מהמטוס זה כשהן נשברות – וזה נדיר.

למעשה, רק המגש אליו נכנסת שקית הקפה וקנקן הקפה עצמם, מוחלפים או מנוקים פעם בפעם. בנוסף, שקיות הקפה דקות – אז אם שקית מתפוצצת במהלך ההכנסה למגש, הדיילים ינקו את המגש בכיור השירותים.

בנוסף, המים המשמשים לקפה מגיעים ממיכלי המים על המטוס, ונדיר מאוד שמטוסים מרוקנים לחלוטין את מיכלי המים שלהם כדי לזכות בניקוי ראוי. המים נטענים בכל שדה תעופה בעולם, ואלו מתערבבים עם המים שכבר נמצאים במיכל המטוס, וזו הסיבה שתרגישו טעם מעופש בקפה או בתה. לא בשבילנו, תודה.

5

אתם יושבים בשורה האחרונה

שורת המושב שלכם קובעת איזה אוכל יוגש לכם. ומדוע? הישיבה בשורה האחרונה מצמצמת את מגוון סוגי המזון שיוצע לכם במטוס, כיוון שאם יש שתי אפשרויות מזון (נניח חזה עוף ופסטה) – סביר להניח שאחת מן האופציות כבר אזלה.

רוב חברות התעופה מתחילות לחלק את האוכל מהשורה הקדמית וממשיכות עד למושב האחורי. אם אתם רוצים חטיף, ארוחה או אפילו משקה לבחירתכם – עדיף לשבת מקדימה.

6

אתם לא שותים מספיק מים

כבר למדנו שהמים במטוס די מעופשים, אבל זו לא סיבה שתתייבשו: במהלך הטיסה אתם מאבדים הרבה מים מהגוף שלכם בגלל האוויר היבש והמזגן במטוס, הדולה 20%-10% מן הלחות באוויר, בדיוק כמו במדבר.

חוקרים הוכיחו כי במהלך טיסה בת עשר שעות אתם מאבדים בין 1.6 ל-2 ליטר מים. אם תפסחו על שתיית מים בטיסה, תוך שעות בודדות תרגישו עייפות והראש שלכם יתחיל לכאוב. אם לא מחלקים מים מבוקבקים במטוס, עדיף לרכוש מים בדיוטי פרי לאחר שעברתם את מחלקת הביטחון, ואיתם לעלות למטוס.

7

אתם שותים אלכוהול

גם ליין או לבירה שתזמינו במטוס יהיה טעם חומצי יותר מהרגיל ולעתים אף מימי, והסבירות שלטעם של כוסית רוזה בדרך לפרובאנס, לא יהיה את אותו הטעם כמו לאותה כוס בגובה הקרקע.

חשוב גם לציין כי שתייה כוהלית מרובה במטוס היא טעות נפוצה, שגם מחמירה בסופו של דבר את היעפת. אגב, לפי תקנות התעופה בכל העולם – אסור לצרוך אלכוהול שנרכש מראש (דיוטי פרי או אחרת) במהלך הטיסה.

8

אולי זה הזמן להפוך לצמחוניים

אם אף פעם לא חשבתם להפוך לצמחוניים, כנראה שזה הזמן הנכון (לפחות לתקופת הטיסה). ברוב המקרים מנות העוף, הבקר והדג מיובשים עד מוות עקב המחסור בלחות במטוס.

נוסעים רבים טוענים במהלך טיסה כי הם צמחוניים רק כדי לקבל אוכל טעים יותר, וגם כי הם מקבלים את מגש האוכל 60-30 דקות לפני שאר הנוסעים במטוס (ע"ע סעיף 3).

9

אתם לא מתייחסים לקשר בין נמל היציאה וחברת התעופה

כל חברת תעופה מציעה מנות שונות - חלקן טובות יותר וחלקן פחות טובות מאחרות. עם זאת, חשוב לדעת כי האוכל תמיד יהיה טוב יותר (בכל נמל תעופה בעולם) אם הטיסה יוצאת ממדינת המקור של חברת התעופה.

במילים אחרות, סביר כי האוכל של החברה הלאומית של איטליה יהיה טעים יותר אם יצאתם מרומא, מאשר מכל עיר אחרת בעולם, כי שם נמצא מרכז הקייטרינג הגדול של החברה.

10

אתם אוכלים בלוח הזמנים של חברת התעופה ולא בלוח הזמנים שלכם

כדי למנוע בעיות עיכול ברגע שאתה נוחתים ביעד הסופי, עדיף לדבוק בלוח הזמנים הרגיל שלכם לאוכל, ולאחר מכן להסתגל בהדרגה לאיזור הזמן החדש עם רגע נחיתתכם.

11

אתם לוקחים מזון מהמטוס

זוכרים את הסיפור על האישה המסכנה שקיבלה קנס של 500 דולר כשניסתה להיכנס לארצות הברית עם תפוח, לאחר שירדה מהטיסה? ברוב המדינות הוצאת מזון ממטוס אסורה, אלא אם המזון ארוז ואטום (נניח ביסקוויטים או בוטנים). עובדה זו יכולה להכניס אתכם לצרות בלא מעט יעדים בעולם.

אז אם אתם לא בטוחים מה מותר או אסור - פשוט אל תיקחו את זה איתכם, חבל שהקנס יעלה לכם יותר מכרטיס הטיסה.